Talent is hot. Bedrijven bouwen programma’s om nieuwe talenten binnen te halen. Bedoeld om ontwikkeling hoog te houden, om nieuw perspectief en vernieuwing ruimte te geven. Binnen kunst en cultuur geldt precies ditzelfde belang van nieuw talent. Op het podium en achter de schermen in je organisatie. Door nieuw talent binnen te halen, biedt je hen ervaring en breng je tegelijkertijd ook dat nieuwe perspectief binnen dat aansluiting vindt bij je klant, je doelgroep of je publiek. Onlangs benoemden theaterkenners het belangrijkste punt voor talentontwikkeling op het podium: nieuwe theatermakers hebben simpelweg vlieguren nodig. Hoe kun je dat doen je dat als theater?
Onbekend maakt (on)bemind
Met andere woorden; “men kan niet houden van wat men niet kent”. Grote namen, bekend-van-tv of boek, verkoopt. Nieuwe talenten hebben (nog) geen bekende naam en dus lijkt het lastiger om met hun voorstellingen een volle zaal te trekken. Terwijl juist deze nieuwe talenten voorstellingen maken die aansluiten bij het publiek van nu. Omdat ze een onderwerp behandelen dat actueel of herkenbaar is. Of omdat ze grenzen durven doorbreken. Vanwege de actuele taal die ze gebruiken, of nieuwe crossovers tussen genres die ze inzetten. De inhoud van hun voorstellingen ligt dus vaak dichtbij het publiek dat jij met je theater trekt of graag binnen wilt hebben.
Het is dus niet het aanbod van nieuw talent dat niet past bij het publiek, maar de manier waarop hun aanbod gepresenteerd wordt. Dat biedt kansen: slechts het feit dat de naam van het gezelschap of de voorstelling onbekend is, heeft een nieuwe vorm van herkenbaarheid nodig om publiek te trekken.
Een herkenbaar nieuw concept
Stel; je wilt in een theaterseizoen een aantal nieuwe talenten laten zien. Wat is het verhaal dat je je publiek wil vertellen om te komen kijken? Als je nieuwe muziek talenten wil laten zien, is dat bijvoorbeeld “een ontspannen zondagmiddag met nieuwe muziek, een goed glas wijn en plezierig gezelschap”. Of voor nieuwe jeugdtheatermakers het veel gebruikte zondagochtend concept voor peuterkleuter theater: vanaf 10:00 uur spelen in de foyer, ondertussen kletsen de ouders bij onder het genot cappuccino en om 11:00 uur is er altijd een mooie voorstelling die leuk is voor peuters, kleuters èn hun ouders.
Zo’n concept dat ieder jaar of iedere maand terugkeert, vertelt een verhaal dat herkenbaar is. Het belooft een beleving die altijd hetzelfde is, maar iedere keer met een nieuwe voorstelling van een nieuw talent. Zo biedt je je publiek een herkenbare beleving waar verrassing in zit waardoor ze makkelijk kunnen blijven terugkomen. Nieuwsgierig naar wat er dit keer gaat gebeuren, maar met de wetenschap dat het net zo gezellig, uitdagend of verrassend is als ‘altijd’.
Bestaansrecht en publiek
Het ontwikkelen van zo’n concept begint bij waar jouw theater voor staat en de mensen die in jouw dorp, stad en omgeving wonen. Welke groepen wonen er? Wie komen er al naar het theater en wie nog niet? Wat doen ze in hun vrije tijd, wonen ze er lang of nog maar pas? Gingen ze vroeger naar theater, komen ze nog steeds of zijn er nog nooit geweest? Hoe denken ze over jou theater: leuk, stoffig, uitdagend, toegankelijk of elitair? Deze zaken zorgvuldig onderzoeken en bediscussiëren met in ieder geval je medewerkers en basisgegevens van je gemeente, vormt de basis om een concept te ontwikkelen waarin je nieuw talent vlieguren geeft èn dat past bij jouw publiek of een specifieke publieksgroep.
Het ontwikkelen van een nieuw concept is dus geen opdracht van de afdeling programmering aan de afdeling marketing. Idealiter past het precies bij waar jouw theater voor staat en de publieksgroepen die je wil bereiken. Anders gezegd; het begint bij je reden van bestaan als theater, waarom ben je er? Dat vertaald zich in missie, visie en strategie waar marketing, net als theatertechniek, kassa, horeca, programmering en ook de functie over geld en partnerschappen onderdeel van is.
Want laten we niet vergeten dat financiering een valide component vormt om nieuwe concepten waar te maken. Heb je geen budget voor onderzoek en ontwikkeling, zal je aanvullende financiële partners moeten vinden. Het slimme aan dit soort concepten is dat jij je publieksgroep en verhaal al zo helder hebt, dat het makkelijker wordt een bedrijf of fonds te vinden dat deze waarden onderschrijft of er een raakvlak mee heeft. Misschien is wel het enige dat je nodig hebt om het financieel risico af te dekken, een bedrijf dat garant staat voor het geval je recettes tegenvallen.
De grote namen van morgen
Dit soort concepten is een manier om nieuwe theatermakers weer vlieguren te bieden. Er zijn theaters die al succesvol met dit soort concepten werken. Waarbij niet alleen theatermakers een waardevolle plek hebben, maar ook nieuw of meer publiek het theater binnenkomt.
Die nieuwe talenten waar we het nu over hebben, zijn ook de grote namen van morgen. Dat geldt niet alleen voor theatermakers. Ook de nieuwe talenten binnen organisaties brengen nieuw perspectief en nieuwe ideeën mee. Zeker nu de wereld in hoog tempo verandert en in alle sectoren systemen veranderen of op omvallen staan, is die nieuwe inbreng hard nodig. Om voortbouwend op de rijke ervaring die er is, nieuwe perspectieven te verkennen en wegen toe te voegen. Zodat je als organisatie, instelling of theater relevant bent en blijft voor je artiesten, je publiek en je omgeving.
Dit artikel werd geschreven op verzoek van Buro Bannink voor hun BuroBlad van voorjaar 2016.